De avontuurlijkste en gezelligste week van het jaar is het zomerkamp. Jeugdleden praten vaak nog maanden na over de grote belevenissen. Hieronder staat een voorbeeld van een mogelijk weekprogramma.

Sportdag
Tijdens het zomerkamp slapen de Welpen in een Scoutinggebouw van een andere groep. De Scouts kamperen in tenten op een kampeerterrein van Scouting Nederland. De Explorers kamperen in het buitenland. De sportdag is een dag vol met leuke sportonderdelen. Van balspellen tot klimmen en van varen tot boogschieten.

Hikedag
Een hike mag natuurlijk niet ontbreken op het zomerkamp. De Welpen lopen in groepjes samen met een leiding. De Scouts lopen in groepjes zonder leiding, maar komen een aantal keer een post tegen. De route is 15 km en onderweg zijn leuke opdrachten die uitgevoerd moeten worden.

Sportdag Scouts

Hikedag Welpen

Actiefdag Scouts

Actiefdag
Vandaag staat een bijzondere activiteit op het programma. Zo gaan de Welpen bijvoorbeeld lasergamen, ontsnappen uit een escaperoom of springen op een springkussen op het eigen terrein. De Scouts hebben bijvoorbeeld een surfles, gaan waterskiën of boogschieten.

Pretdag
De pretdag levert veel pret op. Meestal is dit een dag naar een pretpark, soms wordt een ander tof uitje georganiseerd. De jeugdleden leven zich de hele dag uit in alle attracties en shows. ’s Avonds zit iedereen moe maar voldaan bij het kampvuur. Lekker marshmallows roosteren en bijkletsen over de leuke dag.

Pretdag Welpen

Survivaldag Scouts

Zwemdag Explorers

Survivaldag
De Welpen maken een pizza op het kampvuur. Zij slapen ’s nachts nog heerlijk in hun eigen gebouw. Vanaf de Scouts is er een primitieve nacht. Er wordt geslapen onder een zeil of in een hangmat. Supergaaf om eens mee te maken. Omdat alle gemaakte tentjes vlak bij elkaar staan, is het extra gezellig.

Zwemdag
Vaak is het heerlijk weer en gaan we naar het strand. Als de zon zich verstopt dan duiken we het zwembad in. Lekker een dag badderen, glijden, bubbelen en genieten. De jeugdleden mogen vrij zwemmen, al doen ze graag mee met een potje waterpolo. ’s Avonds zingen we liedjes met de gitaar bij het kampvuur.