Aan het begin van het seizoen, rond de wisseling van september naar oktober, vindt het overvliegen plaats. Bij het overvliegen wordt gevierd dat de oudste leden van de speltakken 'overvliegen' naar de volgende speltak. Alle groepen draaien tijdens het overvliegen op dezelfde dag. Welke dag dit is, dat wisselt per jaar, omdat het overvliegen ieder jaar door een andere speltak wordt georganiseerd. De opkomst begint het eerste uur met spectaculaire activiteiten voor de leden van alle speltakken.

Na de activiteiten begint de overvliegceremonie. De leden die overvliegen worden letterlijk over de armen van alle leden overgevlogen van de oude speltak naar de nieuwe speltak. Ook de ouders/verzorgers van de overvliegers mogen dit spektakel meevieren.

Jeugdleden vliegen over van de Welpen naar de Scouts als op 1 oktober de leeftijd van 11 jaar is bereikt. Van de Scouts naar de Explorers wordt overgevlogen als op 1 oktober de leeftijd van 15 jaar is bereikt.