De leidinggevenden bij Scouting Vreeswijk zorgen wekelijks voor een actief programma, waarbij meisjes en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. Leidinggevende zijn bij Scouting Vreeswijk is verrassend avontuurlijk!

Leidingteam
Elke speltak heeft een vast leidingteam. Het leidingteam bestaat uit één teamleider en een aantal leidinggevenden. De teamleider vervult een coördinerende functie binnen het team en is het aanspreekpunt indien er een vraag, klacht of mededeling over de desbetreffende speltak of speltakleiding is. De contactgegevens van de teamleiders zijn te vinden op de contactpagina. Voor de jeugdleden is een teamleider gelijk aan de rest van het leidingteam.

Leidinggevende zijn bij Scouting Vreeswijk betekent een groot avontuur. Wekelijks zie je de jeugdleden genieten, nieuwe dingen proberen en ontdekkingen doen door een programma die jij hebt bedacht. Daarnaast ben je lid van Scouting Nederland waardoor je geniet van allerlei voordelen. Zo overnacht je goedkoop op de kampeerterreinen van Scouting Nederland door heel het land en kun je meedoen aan binnenlandse of internationale evenementen en projecten.

Bevoegd
Voordat iemand aan de slag kan gaan als leidinggevende bij Scouting Vreeswijk dient eerst een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overhandigd te worden. Daarnaast zijn leidinggevenden bij Scouting Vreeswijk bevoegd om leiding te geven. Zij hebben trainingen gevolgd bij de Scouting Academy en hebben een kwalificatie leidinggevende behaald. De kwalificatie leidinggevende is er om verantwoord opkomsten te draaien met een speltak. De kosten voor de kwalificatie worden vergoed door de vereniging.

De leidinggevenden bij Scouting Vreeswijk vormen de onmisbare schakel bij de persoonlijke ontwikkeling van meisjes en jongens. Daarom vinden wij het belangrijk dat onze leidinggevenden zich blijven ontwikkelen. Deze ontwikkeling staat bij Scouting Academy centraal. Scouting Academy zorgt ervoor dat de leidinggevenden genoeg deskundigheid op zak hebben om hun functie te vervullen. Het traject bestaat uit trainingen en praktijkgedeelten. Scouting Nederland eist dat minimaal één leidinggevende per speltak gekwalificeerd is. Bij Scouting Vreeswijk is deze eis nog meer verbreed, bij ons moet elke leidinggevende zich kwalificeren.