Het clubgebouw van Scouting Vreeswijk is Fort Vreeswijk. Het staat op een eiland, die met één brug verbonden is met het vasteland. Het is gebouwd in 1853 en is vervolgens diverse malen verbouwd. De reden van de bouw was de verdediging van belangrijke sluizen in de omgeving. Fort Vreeswijk maakt deel uit van de Nieuwe Hollandse waterlinie.

De Nieuwe Hollandse Waterlinie was een verdedigingslinie. Water was het verdedigingswapen. Als de vijand eraan kwam, konden stroken weiland tussen Muiden en de Biesbosch onder water worden gezet. Het land werd daardoor moeilijk begaanbaar voor de vijand. De linie deed dienst van 1815 tot ongeveer 1940.

Door hoogteverschillen in het landschap, bijvoorbeeld bij rivieren en dijken, bleven sommige gronden droog en dus begaanbaar voor de vijand. Deze kwetsbare delen van de Waterlinie werden onder schot gehouden vanuit forten. Fort Vreeswijk was bestemd voor een bezetting van 181 man en 8 stukken geschut. De functie van ons scoutinggebouw was de opslag van wapens en munitie.

De Waterlinie heeft haar waarde als verdedigingslinie nooit echt kunnen bewijzen, maar is wel drie keer (deels) in staat van verdediging gebracht. In 1870 toen de Frans-Duitse oorlog dreigde uit te draaien op een Europese oorlog, tijdens de Eerste Wereldoorlog en de laatste keer in 1939 toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak.

Tegenwoordig is Nieuwe Hollandse Waterlinie een prachtig gebied, waarin je de geschiedenis kunt beleven.

Meer informatie: www.hollandsewaterlinie.nl.
Klik hier voor een film over de Hollandse Waterlinie.