Eén keer per seizoen worden alle nieuwe leden officieel verwelkomd bij Scouting Vreeswijk. Deze ceremonie heet installeren. Het installeren gebeurt bij de Welpen en de Scouts.

Het installeren gebeurt in het uniform, maar zonder scoutingdas. Eén voor één worden de nieuwe leden naar voren geroepen. Je geeft met je linkerhand een hand aan iemand van de leiding, de linkerhand omdat die het dichts bij je hart zit.
Je rechterhand steek je in de lucht. Met je wijs- en middelvinger rechtop maak je een wolvenkopteken. Je vingers stellen zo de oren van de wolf voor, die gespitst zijn om te luisteren. Tegelijk leg je je duim op je ringvinger. Je duim is dan het puntje van de wolvensnuit.

De leiding zegt regel voor regel de welpenwet en welpenbelofte op en jij zegt deze na. De welpenwet en welpenbelofte hoef je dus niet uit je hoofd te leren. Wel is het handig om alvast een keertje geoefend te hebben.

Na het opzeggen van de welpenwet en welpenbelofte mag een meegekomen familielid de scoutingdas bij jou omdoen. Je bent nu officieel geïnstalleerd.

Welpenwet
Een welp speelt samen met anderen in de jungle.
Een welp is eerlijk, vriendelijk en zet door.
Een welp zorgt goed voor de natuur.

Welpenbelofte
Ik beloof mijn best te doen,
een goede welp te zijn.
Iedereen te helpen waar ik kan,
en mij te houden aan de welpenwet.
Jullie kunnen op mij rekenen!