De Livingstonegroep van Scouting Vreeswijk was oorspronkelijk een jongensgroep (Albert Schweitzergroep) en een meisjesgroep (Sint Bernadettegroep) en is opgericht op 1 maart 1973. Het huidige gebouw Fort Vreeswijk is op 10 mei 1980 officieel in gebruik genomen. In 1997 zijn de jongens- en meisjesgroep samengevoegd onder de naam Livingstonegroep. Nu zijn alle speltakken van onze vereniging gemengd.

De Livingstonegroep en de Prins Bernhardgroep vormen samen Scouting Vreeswijk. Op 1 juni 1975 is de Stichting Scouting Vreeswijk opgericht. In 2006 is door Scouting Nederland bepaald dat alle Scoutinggroepen in Nederland een formele vereninging moeten worden. Op 1 januari 2008 is de vereniging Scouting Vreeswijk opgericht.